Työnsä päättävän hallituksen tekemättä jättämiset jatkuvat.
Sinä aikana kun minä järjestelin ensi viikon
opetussessioita nuorisolle,
hallitus oli jättänyt tekemättä uudistuksen, jossa opintotukia olisi rajattu ja
nuoriso laitettu päättämään
teini-iässä tuleva ammattinsa.
Se on hyvä nytnäin.
hallitus on huomannut saman asian kuin
hedelmäpelin pelaaja marketin eteisessä: Kun menee päin helvettiä,
kaikki menee sitten päin helvetti, yritit mitä tahansa. Sitä mitä hallitus ei tunnu
tajuavan, sen tajusi Kummeli – sketsiohjelman hahmo maalaisjärjellä jo
pukukopissa: Me on hävitty tämä peli.
Onneksi Robertin
lähipiiri on tämän ongelmakentän kohta ohittanut. Poika opiskelee tosin vielä kuukauden taikka pari, miniä opiskelee vielä vuoden taikka pari, vävy lopetti juuri opiskelun ja tytär lopetti viime vuonna opiskelun
Robert itse opiskelee edelleen. Tosin minulle tulee
kiire, sillä pisteitä on kertynyt aika
hitaasti ja aikaa on kulunut liukkaasti. Yliopiston opiskelijakortti on kuitenkin tarjonnut
kuusikymppiselle vanhukselle
oivallisesti hupia ja hyötyä. Sillä voi jopa syödä edullisesti, missä sitten
kuljetkin. Tenteissä pystyy harrastamaan narsismia. Ja kun saan parin vuoden kuluttua eläkeläiskortin, mikään
ei enää maksa minulle mitään. Kaksi viidenkymmenen prosentin alennusta
tekee yhteensä sata prosenttia.
Olemme siis moraalitonta sakkia. Opiskelemme ja juonittelemme ja imemme yhteiskunnalta rahaa. Sellainen pitää tietysti lopettaa alkuunsa.
Opiskeluoikeus yliopistoissa pitää rajata
naisilla lisääntymisikään ja miehillä
siihen ikään kuin he reservistä
poistuvat ja kotirintaman
siemenpuiksi muuttuvat. Turha on
ihmisen opiskella asioita.
No, olemassa olevan
tiedon määrä kaksinkertaistuu noin 7 vuoden välein. Nykyisistä ammateista on 25
vuoden kuluttua jäljellä vain noin 15 prosenttia. Nykynuori joutuu elämänsä
aikana hankkimaan noin 3,5 ammattia. Ammatin elinikä on sen vuoksi noin 15
vuotta. Ei ole syytä kuitenkaan antaa
ihmisten opiskella , eikä
sellaista toimintaa pidä mennä tukemaan,
sillä semmoinen on rahan tuhlausta.
Hallitus ja päättäjät eivät
oikein ymmärrä sitä asiaa,
että koulutusinvestoinnit tuottavat
panostuksen takaisin noin 6
kertaa sen, minkä tuottaa rautaan ja kalustoon ja teknologiaan satsattu
investointi. Ongelma on se, että
tekninen investointi tuottaa lisäarvoa noin
seitsemän vuotta, koulutuksellinen
investointi noin 40 vuotta.
Hallituksen toimikausi teoreettisesti on taas noin 4 vuotta, mutta käytännössä
paljon vähemmän. Sen tuottama lisähyöty
on ajan ja tuskan käänteisfunktio. Mitä lähempänä vaalit ovat ja mitä
vaikeampia ongelmia on, sitä vähemmän
hallitus pystyy tuottamaan
lisäarvoa. Se ei pysty edes
katoamaan, toisin kuin Venäjällä päättäjät pystyvät.
Ps.
Kukaan meistä perheen opiskelijoista ei nauti opintotukea tällä hetkellä. Opiskelemme ja teemme töitä ja opiskelemme ja teemme töitä. Peräjälkeen ja päällekkäin. Ei se mahdotonta ole. Tämä porukka on aika usein ottanut velkaakin ja opiskellut sillä tavoin. Ei semmoista asiaa ole syytä tarpeettomasti pelätä. Jos tukikuukaudet loppuvat, uudenlaisia väyliä avautuu vastaavasti. Minä olen opiskellut virtuaaliyliopiston kursseilla monta opintosuoritusta. Enkä ole kotoani joutunut liikkumaan sen vuoksi metriäkään.
Eikä opiskelun tarvitse olla normatiivisen hyödyllistä. Robert opiskelee yleistä kirjallisuustiedettä, filosofiaa ja sosiologiaa. Eli täyttä hömppää, mutta pirun kivaa sellaista. Ja sitä paitsi nuo aineet tuntuvat sopivan hyvin tämän blogikirjoittelun tueksi.
Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu se, että ammatillisen koulutuksen saralla osa joukosta ei jaksa opiskella edes yhtä tutkintoa. Ammattikorkeakoulun kursseilla törmäsin opettajana harmillisiin ongelmiin sen vuoksi, että asiakkaat eivät osanneet prosenttilaskua. Koulutustuotteet ovat sellaisessa tilanteessa onnettomia, eikä yhteiskunta tule saamaan koskaan omiaan pois
Ps.
Kukaan meistä perheen opiskelijoista ei nauti opintotukea tällä hetkellä. Opiskelemme ja teemme töitä ja opiskelemme ja teemme töitä. Peräjälkeen ja päällekkäin. Ei se mahdotonta ole. Tämä porukka on aika usein ottanut velkaakin ja opiskellut sillä tavoin. Ei semmoista asiaa ole syytä tarpeettomasti pelätä. Jos tukikuukaudet loppuvat, uudenlaisia väyliä avautuu vastaavasti. Minä olen opiskellut virtuaaliyliopiston kursseilla monta opintosuoritusta. Enkä ole kotoani joutunut liikkumaan sen vuoksi metriäkään.
Eikä opiskelun tarvitse olla normatiivisen hyödyllistä. Robert opiskelee yleistä kirjallisuustiedettä, filosofiaa ja sosiologiaa. Eli täyttä hömppää, mutta pirun kivaa sellaista. Ja sitä paitsi nuo aineet tuntuvat sopivan hyvin tämän blogikirjoittelun tueksi.
Suurimmaksi ongelmaksi muodostuu se, että ammatillisen koulutuksen saralla osa joukosta ei jaksa opiskella edes yhtä tutkintoa. Ammattikorkeakoulun kursseilla törmäsin opettajana harmillisiin ongelmiin sen vuoksi, että asiakkaat eivät osanneet prosenttilaskua. Koulutustuotteet ovat sellaisessa tilanteessa onnettomia, eikä yhteiskunta tule saamaan koskaan omiaan pois
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti