Lepäävä silta

Lepäävä silta

lauantai 7. maaliskuuta 2015

Bacalao e Rape



Tänään minua kummastuttaa se, että  monet ihmisen nautinnoista ovat kontekstisidonnaisia. Jos ostan  suomalaisesta  kaupasta turskaa,  se  ei toimena  ja puuhana kuulosta juuri miltään, se turskan jäädytetty file ei näytä juuri miltään , eikä Suomessa  se turska maistu oikein miltään.  Turska on  suorakaiteen muotoinen  pakastekala pala, joka saa vähän väriä, kun sitä paistaa pannulla.

Bacalao  Espanjassa  valmistettuna  on aina  hätkähdyttävän hyvää ja maukasta. Se on sananakin  vihjaus raikkaasta sitruunasta, ihanasta  basilikasta  ja  kermaisesta kastikkeesta.

Kuvassa taustalla on merikrotteja. Sana on hurja sekä suomeksi, että espanjaksi. Silti, jos saisin  valita,  sana Rape on paljon mukavampi  ruokalistassa kuin merikrotti.

Olen syönyt elämäni parhaan pasta-annoksen Italiassa, pienessä kaupungissa lähellä Slovenian rajaa. Kaikkialla muualla olen syönyt makaroonia ja kastiketta. Olen syönyt elämäni parhaat kalat Espanjassa ja Tsekissä. Ne ovat maistuneet upeilta, koska niiden kanssa  on juotu  valkoviiniä ja niiden  nimi  on ollut forelli. Suomessa olen juonut piimää ja syönyt muodottomaksi lihotettua  kassilohta.

Kuten huomaatte, mieleni tekee pilkille ja paistamaan   ahvenia voissa ja  ruisjauhoissa. Pitää vain keksi niille joku  hyvä nimi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti