Lepäävä silta

Lepäävä silta

tiistai 1. syyskuuta 2015

Vaistot

Luennot ovat vasta iltapäivällä. Voin siis rauhassa  valmistella niitä ja  monistella tehtäviä.  Nukuin kokonaista  neljä tuntia. Pidän sitä hyvänä saavutuksena.

Ensi yönä yritän nukkua  viisi tuntia. Sitten kuusi. Ja sitten on jo kohta viikonloppu.

On muutenkin rauhallista. Metsästyskausi on alkanut, joten aika moni  vitunhokija ja uhittelija on haulikon kanssa kyttäämässä  eläimiä tänä aamuna. Koen suurta myötätuntoa luonnon eläviä kohtaan. Heillä tosin on siivet ja nopeat jalat, sekä vaisto paeta vainoajia.

Olisi mukava ehkä opettaa maahanmuuttajia. Luulen, että he olisivat aika  innokkaita oppimaan uusia asioita ja  touhuamaan tämän yhteiskunnan  hyväksi. Minusta on hyvää vauhtia tulossa entistäkin  maahanmuuttaja- ystävällisempi. Ainakin ottaisin sen riskin mielelläni. Ei ne voi olla näitä  kotimaisia asiakkaita pahempia. Ei varmasti.  Ja  jos vielä se asia pitää paikkansa, että  parhaat sieltä pääsevät lähtemään ja paikalliset takarivintaavit jäävät kiusaamaan naisia ja kameleita, tilanne on ihan selvä.

Tänne vain. Autetaan jos suinkin vain pystytään. Töitä täällä riittää ja palveluammateissa tarvitaan  yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat  kokemusmaailmaltaan  jalostuneita  ja  avarakatseisia. Kokemus toisen asteen opettajana on  vakuuttanut minut  siihen, että kantaväestön  parista emme  heitä tarpeeksi löydä.


Ps. 

Nuoret miehet ovat nopeita oppimaan.  Mölinä alkoi käymään sietämättömäksi. Sanoin, että keskeytän opetuksen ja  lähden huisin Nevadaan. Opetusta jatketaan ensi viikon torstaina klo  16. Kyse on pakollisesta työturvallisuuskortti-koulutuksesta.

Luokassa on ollut hiiren hiljaista. menetetty vapaa-aika näyttää olevan nuoren kallein omaisuus. Siihen  puuttuminen  pudottaa taivaan niskaan. Hyvä näin. On upea  opettaa kun  vi**u kuuluu vain  viiden minuutin välein, ja silloinkin hiljaa ja rauhallisesti, ikään kuin toteavasti.

Mutta vasta  yksi tunti mennyt ...





7 kommenttia:

  1. Väestönsiirrot Neuvostoliitossa voidaan luokitella karkeasti seuraaviin:

    -neuvostovastaisten väestöryhmien (mm. "kansanviholliset") siirrot,
    -kansalaisuuksien siirrot,
    -työvoiman siirrot,
    j-ärjestetyt vastakkaissuuntaiset siirrot etnisesti puhdistuneiden alueiden täyttämiseksi.

    Useimmissa tapauksissa väestö siirrettiin alikansoitetuille kaukaisille alueille. Tämä koskee myös ei-neuvostokansalaisten siirtoa Neuvostoliittoon valtion ulkopuolelta.

    Stalin ymmärsi kuinka ihmiset saadaan nöyriksi. Siirretään uusille alueille. Niin kyllä ihmispolo on hiljaa. Sama on kaiku nyt askelten.
    Ehkä olisi helpompi ratkaisu kaille siirtää yksi ope eläkeelle. Pääsi nuori ja koulutettu uusi ihminen töihin.

    VastaaPoista
  2. Kuule anonyymi, nuoret ne opetustyössä vasta kiusattuja ovatkin, varsinkin nuoret naisopettajat. Jotkut heistä kiusataan sairauslomalle jo alle vuodessa. Olen seurannut useampaakin tapausta, toiminut mentorina ja yrittänyt auttaa. Voisitko sinä ymmärtää, että koulussa viihtymättömyys ei ole opettajan syy, vaan ns oppijoiden. Et sinä ehkä voi. Epäilen, ettet tunne alaa.

    Tsemppiä RJ. Tiedän, mistä puhut.

    VastaaPoista
  3. Olisi mukava ehkä opettaa maahanmuuttajia. Luulen, että he olisivat aika innokkaita oppimaan uusia asioita ja touhuamaan tämän yhteiskunnan hyväksi. #Minusta on hyvää vauhtia tulossa entistäkin maahanmuuttaja- ystävällisempi. Ainakin ottaisin sen riskin mielelläni. Ei ne voi olla näitä kotimaisia asiakkaita pahempia. Ei varmasti. Ja jos vielä se asia pitää paikkansa, että parhaat sieltä pääsevät lähtemään ja paikalliset takarivintaavit jäävät kiusaamaan naisia ja kameleita, tilanne on ihan selvä. #

    Lasitalon Pravdassa oli pari vuotta sitten haastattelu, jossa Luontoliiton toiminnanjohtaja Leo Stranius kuvaili elämäntapaansa. Leo totesi:

    "Lapsen saaminen on suurimpia ekosyntejäni. Ilmasto- ja ympäristönäkökulmasta sitä ei voi perustella", Stranius sanoo kotonaan Helsingin Käpylässä.

    Tässä 60 neliön pikkukolmiossa asuu siistejä ja pedantteja ihmisiä.

    "Meillä on 10–20 neliötä liikaa. Yhdestä huoneesta voisi luopua", Stranius sanoo.

    Iltalehti kirjoittaa:

    - Todella monet ihmiset ovat tarjoutuneet majoittamaan turvapaikanhakijoita koteihinsa, Kallion seurakunnan pappi Marjaana Toiviainen kertoo.

    Nyt jokainen itseään kunnioittava, ilmaston lämpenemisestä huolissaan oleva cityvihreä arbuusi voi tehdä elämänsä suurimman ilmastopoliittisen teon - TÄYTÄ YLIMÄÄRÄINEN 10-20 NELIÖTÄSI SYYRIALAISILLA!

    Tässä on todellinen happotesti kaikille niille, jotka piipittävät vastuunkannosta, orjakaupasta, kolonialismista, kapitalismista ja rauhan uskonnosta. Nyt voit huoletta kantaa omalla panoksellasi kortesi kekoon, osoittaa esimerkilläsi itse uskovasi aatteeseesi.

    Hankkeen ainoa heikko puoli on siinä, että kun syyrialainen saapuu kylmään Pohjolaan, hän kuluttaa enemmän energiaa kuin kotimaassaan. Niinpä joudut laskemaan asuntosi sisälämpötilaa parilla kymmenellä asteella, mutta kyllähän se mukavasti sielua lämmittää, kun tietää olevansa oikealla asialla.

    VastaaPoista
  4. Monissa ammattioppilaitoksissa insinööriopettaja on saanut koulutuksensa 20-30 v sitten Datsun 100A- tai jopa Lada- kaudella, joten eihän heillä ole enää mitään edellytyksiä opettaa ketään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet tuossa osittain oikeassa. Tekninen kehitys monella alalla on ollut niin nopeaa, ettei ihmisluonnon muuntautuminen, opettajakoulutuksen muutokset, saatikka sitten yhteiskunnan kiinnostus ja varallisuus ole vastanneet sitä nopeutta ja kehitystä.

      Digitalisaatio ei kuitenkaan pysty puhdistamaan homekouluja, eikä käyttäytymishäiriöitä. Digitalisaatio ei pysty auttamaan opiskelijoita mielenterveysongelmissa. Koulutuksen pitäisi pystyä vastaamaan yhteiskunnallisiin ongelmiin, ei opetuksen ongelmiin.

      Sen opin ja tiedon hankkiminen on piece of cake sen rinnalla, mitä kaikkea nuorilta muutoin puuttuu. Päällimmäisenä havaintona on se, että heiltä puuttuu isä ja äiti

      Poista
  5. Mielenkiintoista keskustelua kommenteissa.
    Minä kun en ole oppilas enkä opettajakaan, en edes missään merkitsevissä sidoksissa kumpaankaan.

    Ne nuoret tulevat varmasti moninaisista elämäntilanteista ja kodeista, jollakin voi olla rasitteena juoppo laiminlyöjävanhempi tai nurinkurinen kotielämä. Kuitenkaan oikea paikka angstin purkamiselle ei ole opetustilanne.
    Varmasti jonkun olisi hyvä opettaa ja juurruttaa alkeellisimmat käytöstavat.

    Opettajakin voi olla monenlainen. Yleensä kuitenkin korkeasti koulutettu, pedagogiikassakin oppia saanut niin yliopiston luentosaleissa kuin ihan työssäkin.

    Olisin varovasti sanomassa, että oppilaitosten ja etenkään opettajien varsinainen tehtävä ei kuitenkaan ole ainakaan häiriökäyttäytymisen hoitaminen. Ainut, mitä opettaja voi tehdä, on ohjata ongelmakäyttäytyjä asiantuntijalle. Mutta hetkinen, onko sellaisia asiantuntijoita? Onko riittävästi koulutettuja kuraattoreita tai mitälie, vai onko säästetty kahdeksalle oppilaitokselle puolipäiväinen, jonka flunssapäivää ei hyvitetä?

    Uskoakseni oppilaitosten henkilökunta ei varsinaisesti halua nöyristeleviä oppilaita, vaan mahdollisuuden ihan hoitaa hommansa, opettaa. Se on mahdotonta, jos joku finninaama myötäänsä haistattelee tai uhittelee. Yksi angstinpurkaja vie muulta ryhmältä mahdollisuuden oppia, ja on näennäisen rohkeutensa vuoksi vieläpä ryhmähierarkiassa korkealla.

    Haistattelevan ja motiivittoman nuoren paikka ei ole terrorisoimassa toisten opetusta. Mutta mihin sellaisen henkilön sitten voisi ohjata?

    Kertokaa, minua kiinnostaa.

    VastaaPoista
  6. Minä jätän tuon Vastaa-kohdan auki Robert Jordanille ja vastaan Äijälle tässä omalta osaltani (35 vuotta yläasteella eli nykyään sanotaan yläkoulussa) vuosina 1975 - 2010. Noiden vuosien aikana minulla oli enimmäkseen hyvin toimivia ryhmiä, mutta myös sellaisia, joissa oli liian monta häiriköivää nuorta. Ei heitä koskaan mihinkään saanut. Erityispuolella oltiin tarkkoja siitä, että koska heillä on oppimisvaikeuksisia oppilaita, hiljaisia ja arkoja, niin ei sinne oteta joukkoon öykkäreitä. Koulupsykologi korosti, että pitää saada olla toisten kanssa.
    Siinä sitten vain rämmittiin vaikeiden oppilaiden kanssa joten kuten. Joskus oppilaat saivat herätyksen jo kouluaikana eikä vasta sen jälkeen. Eräskin tyttöryhmä, joka terrorisoi kaikkia tunteja lähes yksissä tuumin (kaksi rauhallista joukossa) ja oli erityistarkkailussa, käänsi äkkiä kelkkansa minun suhteeni. Sain kasan anteeksipyyntökirjeitä "Sie ootkii kiva. Myö oltii yksii v...u naamoi" ja loppuaika sujui melko hyvin.

    Joillakin oli ryhmissään niin henkisesti sairaita oppilaita, että nämä pääsivät vähäksi aikaa jonnekin sairaalaolosuhteisiin ja pian sieltä taas takaisin. Joskus kävi niin, että oppilas palautettiin heti, koska oli liian levoton pidettävä, ja ei kun kouluun!

    Hiljaisia masentuneita jäi pois, kävivät koulun tenttien avulla kotona opiskellen. Huutajat taas tulivat kouluun vielä amikseen siiryttyään iltapäivisin (uudessa koulussa lyhyemmät päivät) tapaamaan tuttuja. Kiersivät rehvakkaina luokissa, ilmeisesti rehvakkuuden takana turvattomuutta.

    Oli hyviäkin kokemuksia. Kirjoitin kerran erään pojan isälle sanatarkasti pojan puheet ja tuntikäyttäytymisen. Isä tuli kouluun ja palaverin tulos oli, että pojasta tuli kiltti poika. Tällä pojalla oli koti.

    Anonyymin trollin ivailut saa jäädä omaan arvoonsa. Muutoin tämä on hyvää keskustelua. Tärkeä asia ja vielä huumorin läpi nähtynä.

    VastaaPoista