Lepäävä silta
lauantai 12. syyskuuta 2015
Satakunnan kansa
Satakunnan kansan valokuvaaja on ikuistanut oman heimoni jäseniä Satalinnan keuhkotautiparantolan pihalla. Valokuva ei siis ole minun, Kaikki oikeuden kuvaan ovat lehdellä. Kiitän nöyrimmin aviisia lainasta.
Kuten kuvasta näette, tällä kertaa ei maakunta tyynnä kynnä aurallansa maata isien. Tällä kertaa satakuntalainen sisu on kuohahtanut yli äyräiden niin kuin kankaanpääläinen sahti Juhantalon Kaukon karjakeittiössä.
Ja, kyllä, totta se on. Kun kuvaa katsoo tarkemmin, kukapa työnantaja ei ottaisi kuvassa esiintyviä ihmisä töihin sata kertaa ennemmin kuin kielitaidotonta maahanmuuttajaa. Kuvassa olevat herrat herättävät heti luottamusta, empatiaa ja rakkautta. Kaunis on maakuntamme ja kaunista on sen heimo, joka ikiaikaisesti on ollut kansainvälisten merireittien äärellä imemässä vaikutteita ja autolautan halpaa rommia.
Oikealla oleva nuori nainen edustaa oivallista miniäainesta.Tuonkaltaisen työihmisen voi laittaa koska tahansa kakkotaikinaa alustamaan aamukuudelta ja herännäisjuhlien talkoporukkaan ohrankryynivelliä keittämään.
Apropoo, muuten, keuhkotautiparantolan yksi seinä oli aikoinaan täynnä semmoisia huoneita, joissa ei ollut ulkoseinää ollenkaan. Tuperkelin riivaamat makasivat ulkoilmassa avonaisissa huoneissa. Oltiin nimittäin sitä mieltä, että satakuntalaisen mäntykankaan terveellinen ilma parantaa taudin tuossa tuokiossa. Jostain syystä kävi sitten niin, että Harjavaltaan tullut Rikkihappo oy hävitti tehtaan ympäriltä laajoilta alueilta mäntymetsät ja aliskasvillisuuden. Tanssipaikka VALTATIE 2 kärsi siitä eniten, sillä aluskasvillisuuden puuttuessa nuoriso ei voinut kätkeä viinipullojaan mihinkään, eikä harrastaa geeninvaihtoa.
Rikkihapon tulo hävitti kuitenkin tuberkuloosin täydellisesti. Mäntymetsä oli huono arvaus. Kemianteollisuus oli ratkaisu kansantaudin hävittämiseen ja sitä kautta pakolaisten auttamiseen. Tyhjän Satalinnan kanssa onkin tuskailtu pitkään.
Mutta palataan kuvaan ja kuvassa oleviin ihannevävyihin. Huomaatte, miten tukevassa kunnossa oleva satakuntalainen mieshenkilö halailee toveriaan rennosti ja keskieurooppalaisesti. Hänellä on mannermaiseen tyyliin savuke kadessään. Hänen kosketuksestaan voi aistia upeaa metroseksuaalisuutta , avarakatseisuutta ja kansainvälisyyttä. Nämä miehet lukevat vapaa-aikoina Schilleriä ja Goethea. Nämä miehet osaavat " Die fahne hoch" runon ulkoa vaikka unissaan. He tietävät, että se tarkoittaa " Lippu korkealla" - housut puolitangossa.
Taidan minä anoa turvapaikkaa Kainuusta ja muuttaa nimeni Moilaseksi.
Ps.
Kauko Juhantalo on muuten helkkarin hyvä sahdintekijä. Hänen äitinsä oli se, joka Kaukon opetti tähän jaloon taitoon.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Minulla on vähän samanlainen kokemus kesältä. Tultiin vaimon kanssa Pohjois-Karjalasta, jossa olimme viikon metsien sylissä. Auton radio kertoi kuvasi aateveljien mielenosoituksesta Jyväskylässä, jossa Sokos- tavaratalossa aikaansa viettänyt eriseurainen päätettiin opettaa oikealle tielle potkuin ja nyrkiniskuin.
VastaaPoistaSe tuntui hankalalta, kun olin siinä Asemakadun yläpäässä käynyt lukion 1970-lukulaisessa ilmapiirissä. Ajoin kiireesti kaupungin läpi Rantaväylää, jolle 16 vuotta sitten jopa junakin tunkeutui.
Ja istu ja pala! Jossain Muuramessa vastaan tuli moottoripyöriä isänmaamme liput hulmuten ohjaustangon päissä, hetkeä myöhemmin auto samoin tunnuksin.
Minä kun tiedän, että oikeasti isänmaalliset ihmiset nostavat siniristilipun juhlapäivinä kotinsa salkoon.
Olet, Robert, itse joskus sanonut, että toimettomat nuoret miehet ovat kauhistuttava voimavara.
Juuri tällä hetkellä en keksi mitään parempaa sanottavaa.
Sain eilisiltana kuulla kannattavani sitä, että mitäpä vaimoista ja lapsista, kunhan itse pakoon pääsee. Se jotenkin lämmitti.
Tiesin siinä hetkessä olevani edes periaatteessa vääryyttä vastaan.
Suomi on maltillisten ihmisten , jossa kohtuus ja ahkeruus ovat edelleenkin korkeassa kurssissa. Kalashnikov- kulttuureista tulevat röyhkeät miehenroikaleet joutuvat nopeasti napit vastatusten paikallisen väestön kanssa, eikä sitä millään määräyksillä voida estää.
VastaaPoistaTällä asuinalueellani olen nähnyt myös syyrialaisia äitejä pienten lasten kanssa ja sellaisten pakolaisten ottaminen on aivan oikein. Valtaosa viime aikoina tulvineista on kuitenkin noita 18- 32 vuotiaita röyhkeitä miehenroikaleita, jotka jo ensi viikoista alkaen käyttäytyvät kuin isännät ja alkaneet "meille kuuluu", "meille pitää antaa" laulunsa.
He ovat huomanneet saman kuin somalit aikoinaan: " täällähän voi tehdä ihan mitä tahansa, eikä kukaan sano mitään!"
Ymmärsitkö sinä väärin? Tuon kuvan roikaleet ovat komeita kantasuomalaisia urhoja! Ovat juopuneita ja käyttäytyvät öykkärimäisesti. Hyi, mitä roikaleita!
PoistaJotta en syyllistyisi siihen vanhaan virteen, jonka mukaan muissa maissa on kaikki paremmin, niillä on jopa paremmat maahanmuuttajat, otetaan tähän loppuun jotain ihan kotimaisia sitaatteja. Eli kyllä meilläkin kuulee nimenomaan uussuomalaisten suusta ajatuksia, joiden perusteella toivoa vielä on:
VastaaPoistaFatbardhe Hetemaj:
-Kannatan koko sydämestäni sellaista monikulttuurisuutta, jossa erilaiset ihmiset hyväksytään yhdenvertaisiksi suomalaisiksi. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että eri maista tulevat saavat omaan kulttuuriinsa vedoten vaatia itselleen erivapauksia ja sen varjolla sivuuttaa Suomen lakia tai ihmisoikeuksia.
-Suomessa kunniaväkivaltaa ja tyttöjen ympärileikkauksia ei haluta nähdä vakavana ongelmana, sillä kulttuuriin puuttumista kavahdetaan sen kiusallisuuden ja vaikeuden vuoksi. Tämä vääristynyt suvaitsevaisuus suojelee kärsimysten aiheuttamista ihmisille. Vaikenemalla me hyväksymme äärimmäisen väkivallan ja naisten itsemääräämisoikeuden rajoittamisen.
-ihmettelen miksi Shkupollia ei karkoitettu Suomesta?
-Se ei käy, että Suomeen tullaan elämään albanialaista elämää
Elina Moustgaard:
-monikulttuurisen yhteiskunnan erityispiirteitä ovat eriarvoistuminen ja etnisten ryhmien eriytyminen. Kouluopetuksen tason rappeutuminen ja väkivallan juurtuminen osaksi arkipäivän elämää. Myös ennakkoluulot ja rasismi lisääntyy, kun ulkomailta muuttaa toisiaan syvästi inhovia etnisiä ja uskonnollisia ryhmiä.
- Nämä nykyiset materialistit ovat häikäilemättömiä diktaattoreita, globalisaatiota julistaen he siirtelevät ihmiskohtaloita mielivaltaisesti maanosasta ja kulttuurista toiseen. Heidän tarkoituksensa on hajoittaa kansakuntien yhtenäisyys, sekoittaa eri arvoiset kulttuurit keskenään arvottomaksi massaksi. Kasvualustastaan irtirevittyjen, vieraaseen maaperään istutettujen islaminuskoisten massatuonti on tehokkain tapa kylvää eriarvoisuutta, maahantulijoita nöyryyttäen ja kantaväestöä halveksuen.
-puhdasoppinen islam ei suvaitse kulttuurieroja. Mielenkiintoista, että viestimistä tulee suomeksi selvää tekstiä, ihmiset näkevät mitä ympärillä tapahtuu ja silti jaksavat syyttää vääränlaisia kotoutumismenetelmiä taikka pilapiirroksia joidenkin muslimiryhmien kyvyttömyydestä suvaita läntisiä arvoja.
-Jos vastustaa lähtökohtaisesti yhteiskunnassa vallitsevia arvoja, on aika heikot menestymismahdollisuudet tulla osalliseksi yhteisöä
-Sanoin ettei ole pahoja kansoja, on hyviä ja pahoja ihmisiä. Islamin usko ei ole vain uskonto, se on teokratia, totalitaarinen ja poliittinen ideologia. Kyllä ideologiaa voi ja pitää arvostella ja tietenkin uskontoa, vaikka kuinka tykkäisi sitä kannattavasta ihmisestä.
Satakuntalaisuudessa on aina ollut jotain outoa. Eivät ole suomalaisia, sanan varsinaisessa merkityksessä kuten varsinaiset suomalaiset. Kaikenmaailman hullut lahkolaisliikkeet ovat satakuntalaisissa leimahtaneet täyteen tuhovimmaansa.
VastaaPoista