Lepäävä silta

Lepäävä silta

torstai 17. syyskuuta 2015

Satakuntalaisuudesta

Anonyymi  oli yöllä kommentoinut raikkaasti satakuntalaisuutta. Kovasti ohueksi ja pintapuoliseksi  oli kumminkin luonnehdinta  jäänyt. Joudumme    ehkä häntä vähän laajemmin asiasta  valistamaan. Sen teemme tietenkin satakuntalaisen  jäyhästi ja vastenmielisesti, kolmois hämäyksen ja kruusailun maustamana.

Nythän on nimittäin niin, että satakuntalaisuutta  ei enää puhtaana ole Satakunnassa. Puhdas satakuntalaisuus siirrettiin  pakkosiirrolla Teljästä ja  Raumalta  Helsinkiin 1550. Siellä satakuntalaisuus on säilynyt puhtaimmillaan. Täällä  "vanhassa  paikkaa" , länsirannikolla on nähtävissä ja koettavissa ainoastaan  heikkoja signaaleja  menneisyydestä. Anonyymin kannattaisi keskittää analyysinsä  siis pääkaupunkiseudulle.

Toinen  vähän harhainen satakuntalaisuuden  käsityskimppu esiintyy Antti Tuurin  romaaneissa. Lähes joka romaaniin Tuuri on saanut mahdutetuksi jonkun satakuntalaisen  kusipään, joka  pudottelee  kanssasiirtolaisia New Yorkissa  rakennustellingeiltä,   rääkkää punavankeja kapina - aikaisilla vankileireillä, höynäyttää  Uutta Jerusalemia perustamaan lähteviä pohjalaisia taikka  kieltäytyy ostamasta   mattoja rehellisiltä pohjalaisilta  mattokauppiailta.

Totuus lienee se, että Antti Tuuri on joskus nuoruudessaan saanut rukkaset joltakin satakuntalaiselta osakuntaneidiltä. Kovasti epäillään, että  kyse olisi  Huittisten flikasta. Siellä päin Satakuntaa on aina oltu kovasti tarkeitä ja isosia.

Satakuntalaisista lahkoista en tiedä. Rukoilevaisuus liike  syntyi Kalannissa, kun heinäpellolla ollessa tuli ihan  hirmuinen ukonilman ja Liisa Eerikintytär  ei uskonut se ihan tavallista  präiskytystä olevan, vaan  merkki jostain suuremmasta. No, oli miten oli, varsinaisuomalaisten juttu se joka tapauksessa oli.

Muita  suuria lahkolaisuuksia ei lähitienoilla  juuri ole ollut. Oulun Korpelalaisuus on kaukana, Lestadiolaiset vielä kauempana, Zwingliläisyys ja Herhuntilaisuus erittäin kaukana. Pohjalaisia joukkoja on  kovasti aina ollut liikkeellä lahkoina mm. Antti Tuurin kirjoissa, mutta   kokoon ovat nekin  kuivuneet.

Kartanolaisuus on tietenkin  eräs tämmöinen Satakuntalainen omituisuus, joka, hassua kyllä, on vaikuttanut tuolla Huittisten  puolella, missä  miehillä on ollut hassu leima iät ja ajat ja jossa  naiset eivät ole ymmärtäneet ehkä höveleitä olla pohjalaisille kosimamiehille.

No, minä olen onneksi  vain puoliksi satakuntalainen, joten  häpeä on vain puolittainen kaikesta tästä.

 Ensi kesänä Anonyymi voisi   vierailla  Harjavallan seudulla. Siellä on  tulevana kesänä paljon ei - satakuntalaisia liikkeellä. Etenkin  Satalinnan lähellä , joen toisella puolella. Yritämme tietenkin nopeasti heidät satakuntalaistaa. Anonyymi  voisi poiketa myös Harjavallassa Maahengen Temppelissä katsomassa, millaisia harrastuksia  yläluokan  satakuntalaisilla on ollut.

Kiitos virkistävästä kommentista. Antoisaa huomista mielenosoituspäivää anonyymille.!

7 kommenttia:

  1. (No, minä olen onneksi vain puoliksi satakuntalainen, joten häpeä on vain puolittainen kaikesta tästä.)


    Ei tämän maa asijat selviä mieltäosoittamalla. Nyt tarvitaa ihmisiä ,jotka uskaltavat laittaa itsensä likoo.
    Mutta suomalainen häpeää . Toisaalta häpeän tunne on hyväksi, jos se on itse aiheutettua. Terve häpeä ohjaa meitä toimimaan omien tarpeidemme ja tunteidemme mukaan.
    On vain uskallettava olla hullu, köyhä ja suomalainen.

    VastaaPoista
  2. Täyssatakuntalainen ilmoittautuu eikä häpeä! Isän sekä äidin puolelta juurevaa maanviljelijäsukua, 18-vuotiaaksi imenyt itseensä satakuntalaisuutta, mutta sen jälkeen seikkaillut Helsingissä, Kaenuun laulumailla ja Kymenlaaksossa.
    Nyt vanhana olen alkanut todella arvostaa satakuntalaisia juuriani.

    Tunnistan Olli Jalosen Poikakirjan rytmissä ja puheenparsissa lapsuuttani.

    Satakuntalaista on tietty vaatimattomuus ja itsehillintä. Kun vanha isäni oli ryöstetty Pomarkussa häpäisten ja uhkaillen, hän ilmoitti siitä minulle huvittuneella äänellä puhelimessa näin:"Mun on nys sitte ryöstettyki." Ryöstäjien kiristäessä vyötä isän kaulassa ja uhitellessa "eikö ukko pelkää", isä oli vastannut:"Kyllä mä poijat peloon tiärän. Olemmä Vuasalmen taisteluiski ollu"

    Edellisen kommentoijan käyttämästä häpeä-sanasta tuli mieleen, että Satakunnassa ujosteleminen on ollut häpeämistä. Kun siskoni pikkupoika meni äitinsä taa turvaan, niin siskoni sanoi:"Marko häpee."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin kirjoitit Marjatta. Minä olen puoliksi Kannakselta ja puoliksi Etelä-Satakunnasta. Nyt joudun asumaan alueella, jonne ensimmäiset ihmiset muuttivat 1560. Vähän täällä on kaikki ohutta ja kummallista.

      Tuo " häpeä" -sana on oikeastaan aika hyvä esimerkki. Meillä se tarkoittaa nimenomaan ujostelemista, ainakin useimmin. Ei me ole totuttu muuten häpeämään. Me olemme hiljaa ja rauhallisesti, vaikka ympärill elämöidään.

      Pahus, koti-ikävä tässä iskee taas. Ja kyllä sen tietää, mistä se tähän aikaan iskee. Nyt on perunanoston aika. Se on tapahtuma, joka ihan viime vuosiin asti kokosi maatalon lapset ja lapsenlapset yhteen

      Poista
    2. Minun vaarini oli Pelkosenniemellä ja Kemijärven Mäntyvaarassa talvisodassa. Mantyvaarassa on muistomerkkikin sille porukalle laitettu.

      Vaari ei niistä asioista juuri kertonut koskaan mitään. Myöhemmin sitten olen omin päin joutunut ottamaan selville asioita.

      Poista
    3. Minunkin isäni laski vain leikkiä sodasta ja kertoi hauskoja anekdootteja. Mutta yhtäkkiä hänelle saattoi tulla jostain assosiaatio sota-aikaan. Kerran kävelimme mukalakivikatua ja hän muuttui totiseksi ja sanoi:"Kyllä ne haavottuneet huusi, ko paarit pomppi tämmösellä tiällä."

      Hienosti sanottu tuo, että me ei olla totuttu muuten häpeämään, vaan ollaan hiljaa ja rauhallisesti. Juuri sen rauhallisuuden koin ihmisissä, kun purimme kolmise vuotta sitten isän kuoleman jälkeen kotitaloa. Olimme miettineet, miten oikein saisimme myydyksi kaikki maatalon koneet ym. romppeet. No, sieltä alkoi tulla naapureita paitsi täyttämään romulavaa, niin tekemään tarjouksia myytävästä tavarasta. "Aateltiin vaan, että pitäähän flikkoja auttaa, niin paljo ko se Franssi-vainaaki meitä autto." Moni ihminen oli mukana omasta halustaan loppuun asti, soittelivat toisilleen ja löysivät ostajia sellaisillekin tavaroille, jotka meistä olisivat joutaneet kaatopaikalle.

      Tässä pakolaistilanteessa aivan kuulen isäni äänen."Häränalasta on autettava." Ja sitten jotkut muukalaisvihamieliset ovat olevinaan isänmaallisia ja muka kunnioittavat veteraanien työtä käymällä huutelemassa vastaanottokeskusten pihoilla.

      Poista
  3. Ilahduttavaa, että otit esiin kartanolaisuuden, olihan niitä kai Siikaisissakin? Rankkoja tätejä olivat Alma ja etenkin Tilda, jonka vällyseuroista olen kuullut hurjia juttuja. Luultavasti toteutuma ylittää perversseimmätkin fantasiat. Myös lapsisaarnaajat saavat näin peruskristityn kauhistelemaan ja ymmärtämään uskontojen uhreja.

    Anonyymin varsinaiseen asiaan sen verran, että jokaisen suomalaisen kodin perusteoksesta löytyi hyvä vertailukohta:

    "Jos joku haluaa uutisille, niin tulkoon. Sen jälkeen joku ministeri pitää puheen"
    "Kyl mää uutisil voin tul, mut simmotti ministereist mää en piitta yhtikä. Ei ne tuol velal kuitenka mittä saa".
    Kysymys on se, että millaisia soluja tarvitaan, millaiset solut ovat välttämättömiä.

    Ja että tulikaste ei saa epäonnistua, siihen pitää liittyä menestys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kapteeni Kaarnan esikuva asusteli Lappajärvellä ja taisi olla Kärnä nimeltään.

      Mutta oliko Tuntemattomassa yhtään satakuntalaista ????

      No tavallaan oli.

      Sotamies Honkajoen oli äiti synnyttänyt muistaakseni Lauttakylässä. Hurja mies, joka kirjassa asetti koko systeemin naurunalaiseksi ja meinasi joutua tosi pahoihin vaikeuksiin.

      Edwin Laine teki Honkajoesta vain pellen ja riisui hänestä melkein kokonaan kapinan ja radikalismin pois.

      Appiukkoni oli muuten kuskaamassa sotilaskarkuri Tarmo Mannia Suolahden sotilaspiiriin oikein monen miehen voimin, kun hän siihen savottaan oikein halunnut lähteä.

      Mutta oliko muita satakuntalaisia ????

      Poista