Lepäävä silta

Lepäävä silta

torstai 18. kesäkuuta 2015

Viimeinen pommi

Paavo haki  minulle kurkun kasvihuoneesta. Toisessa kädessä oli punainen tomaatti.. Sain ne kummatkin. Pidin kurkkua keskeltä kiinni ja  tomaattia pidin  kädessäni. Paavo käski  minun  maistaa tomaattia. Se sanoi, että  kaupasta ei semmoisia   saa.

Maistoin  vähän tomaatin kyljestä. Ajattelin, että se on niitä harvoja asioita, johon voi laittaa suolaa taikka sokeria ja kumpikin  käy hyvin. Yritin muistella muita sellaisia asioita.

Katselin pihanpoikki tuvalle. Isä ja äiti olivat  siellä veljen kanssa. Minä olin yksin Paavon kanssa pihalla.

Kasvihuoneen takana oli kellari. Se oli omituisessa paikassa, pihan laidalla ja  ihan yksin , erillään muista rakennuksista. Paavo käveli kellarille  päin. Minä seurasin häntä ja katselin jalkoihini. Äiti oli varoittanut  käärmeistä  keväällä ja  kun olin yhden nähnyt, luulin nyt, että niitä on joka askeleella. Paavo avasi kellarin oven. Se  häipyi sisälle pimeyteen. Ajattelin, että se kävelee jotain salakäytävää pitkin kellarista navetalle ja sieltä suuliin ja  kun  juoksen  talolle, se  tulee iloisesti nauraen   suulista ja  huutaa " Kukkuu" !!

Paavo toi  kellarista kylmää mehua.

Mentiin pihaan ja istuttiin keinuun, jossa istutaan vastakkain. Paavo kaatoi minulle mehua lasiin. Mehu oli kylmää ja makeaa. Keinuttiin. Paavo sanoi, että hän on rakentanut  kellarin  semmoiseen kuoppaan, jonka ryssän  pommi oli tehnyt. Paavo sanoi, että ryssä oli mennyt Rauman Ammus-tehdasta  pommittamaan, mutta  ryssän koneet olivat  jäätyneet  niin vahvaan jäähän, että niiden oli  ollut pakko pudottaa pomminsa. Tämän koneen viimeinen  pommi oli  tehnyt Paavon kellarille kuopan. Paavo kehui ryssän apua kovasti ja  kellarinsa kylmyyttä. Se nauroi samalla ja käsitin, että se laskee leikkiä.

Pommikone oli tehnyt  Lietoon  pakkolaskun. Koneen lentäjä oli kertonut  pudottaneensa pommit nauhana  alas ja  se sanoi nähneensä, että viimeinen oli osunut talon  lähelle. Sille oli kerrottu, että talosta se oli saanut ikkunat rikki, mutta Raumalle asti se ei ollut saanut muuta kuin  suuren   äänen aiheutettua.

Paavo vei minut  sisälle. Eteisessä se  näytti vanhaa  matka-arkkua  ja  iski minulle silmää. Se sanoi olleensa Ameriikassa ja tuoneensa sieltä mukanaan  revolverin, jolla  puolustaisi Iida tätiä, jos Ryssä vielä päättäisi  tätä  mökkiä pommittaa . Näin, että Paavolla oli mustia kiharia rintakarvoja , Ne pursusivat  ulos Paavon kaula-aukosta. Paavo muistutti koulun  kuvataulussa   olevaa miestä. Opettaja sanoi, että se on kasakka ja se on kova  sotilas, joka ei anna herkästi periksi.

Opettajalla ei ole   miestä, eikä sillä ole kellariakaan. Se asuu  kunnan ensimmäisessä  kerrostalossa ja  siellä portaissa haisee silakoilta ja  tupakalta. Opettajalla on lyhyitä hameita ja se osaa istua  niin, että sen sääret ovat somasti rinnakkain ja vinossa asennossa. Paavo ei polta. Siltä on toinen keuhko  leikattu pois, kun ryssän   sirpale  meni  Paavon sisälle ja repeli  toisen keuhkon päreiksi.Idalla on molemmat keuhkot, muttä hänen selkänsä on  mutkalla ja hän kulkee  kumarassa. Se on helppo asento, jos on mentävä  Ryssän  tekemään kellariin paikkoja tutkimaan

2 kommenttia:

  1. Tämä voisi olla ote pitemmästä proosasta. Hienoa tekstiä! Onko tekeillä kenties?

    Tuntuu niin kotoisalta, kun joku käyttää sanaa 'suuli'. Olen kotoisin Pomarkusta, jossa joka maalaistalossa oli suuli, täällä Itä-Suomessa sanaa ei tunneta.

    Minullakin on muisto tomaattiin tutustumisesta. Naapuritalossa annettiin sellainen käteen syötäväksi omenan tavoin, ja minä aloin yökkäillä.

    VastaaPoista
  2. Tarina on käytännössä totta. Toissapäivänä kuulin sen, kuinka se kellarin monttu oli aikoinaan syntynyt. Minulle tuntematon mies sen kertoi.

    Paikka on minulle tuttu. Muistot heräsivät henkiin viidenkymmenen vuoden tauon jälkeen. saatan muistaa tomaatin maun ja Paavon hikisen flaneelipaidan tuoksun.

    VastaaPoista