Kuvassa minä hempeilen Jeppe - koiran kanssa joskus kesällä - 56, tai - 57. Myöhemmin minulle näytettiin se paikka, johon Jeppe haudattiin. Jeppe oli jo vanha koira ja kuvassakin vähän väsynyt, ehkä kyllästynytkin. Muistan, että hän oli erityisen kiltti. En minä muuten olisi uskaltanut mennä kaulailemaan ja silittämään.
Ja minä muistan tuon kuvan ottamisen tilanteen. Se tilanne saa minut hempeäksi
Minä muistan tämän seuraavankin kuvan oikein hyvin. Tämäkin kuva saa minut hempeäksi. Olin mukana joukossa, jossa oli paljon kauniita ja nuoria ihmisiä arkea ja tylsyyttä paossa.
Seuraava kuva on samoilta rannoilta. Myös tämän viimeisen kuvan minä tulen muistamaan elämäni loppuun asti. Tämä viimeinen kuva kuitenkin eroaa kahdesta ensimmäisestä siinä, että minä en ole ollut paikalla, enkä ole ollut mukana tapahtumissa. Tämä viimeinen kuva ei päästä minua rauhaan. Tämä kuva tulee viitoittamaan Euroopan tien seuraaviksi vuosiksi. Kolmatta maailmansotaa ei tullutkaan. Tuli paljon pahempaa.
Taisi tulla historian rajapyykki, 2000- luvulla alkanut kansainvaellus...
VastaaPoistaKansainvaelluksista puhuu esim . Jari Sarasvuo. Siinä hän nyt kerrankin on oikeassa. Yleensä hänen oppinsa ja saarnansa kannattaa ohittaa lyhen miettimisen jälkeen. Tämä Sarasvuon viime päivinä käyttämä sana kuvaa kuitenkin harvinaisen hyvin sitä asiaa, mikä edesämme on ja jota tulevat sukupolvet eivät pääse pakoon.
VastaaPoistaIlmastomuutokssen meillä on vähän armonaikaa. Kansainvaellukset ovat nyt alkaneet ja ne tapahtuvat vähän nopeammin kuin 500 - luvulla
Tämä kolmen kuvan sarja otsikolla Hempeilyä jää vaivaamaan enemmän kuin jokin pitkä essee. Tämä lyö suoraan tunteisiin ohi järkeilyn.
VastaaPoistaEn haluaisi nähdä tätä, mutta olen käynyt katsomassa jo monta kertaa.
Onhan tätä ennustettu, mutta silti kaikki tuntuu uskomattomalta.
Milloinkas se varoittava elokuva The March ilmestyikään, 1990. Tuhannet afrikkalaiset marssivat Eurooppaan tunnuslauseenaan "We are poor because you are rich". Katsoin sen ET-oppilaideni kanssa. Kaikki muutkin katastrofit kävimme läpi, mutta ne eivät tuntuneet olevan lähellä.
#Ilmastomuutokssen meillä on vähän armonaikaa#
VastaaPoistaUseampi ystäväni uskoo horoskooppeihin. Osa heistä on korkeasti koulutettuja, hyvissä asemissa olevia. Heistä on jotenkin luonnollista, että kaukaiset kappaleet avaruudessa määräävät ihmisten luonteenpiirteitä. Juuri mikään ei mielestäni kuvaa paljastavammin ihmisen ja ihmiskunnan halua ja tarvetta uskoa jumaliin.
Usko ihmisen aiheuttamaan ilmaston lämpenemiseen on pohjimmiltaan samanlainen kuin sadetanssit ja papiston joka keväiset eläin- ja ihmisuhrit jokilaaksojen tulvien hankkimiseksi. Jokilaaksojen kulttuurit loivat luonnon kiertokulkua ohjaavat jumalat siinä, missä keräilijäkulttuurit palvoivat vuoria, metsiä, puita, kiviä, tuulia ja ukkosta jumalinaan. Nykyinen länsimainen ihminen on vieraantunut oman elinpiirinsä ilmastosta ilmastoituihin asuntoihin ja toimistoihin. Kun ikivanhat seemiläiset selitykset maailman rakenteesta eivät anna uskottavia vastauksia nykyisiin oloihin, ihmiskunta on alkanut luoda uskomuksia hybrikseen perustuvasta tuhosta. Lapsia pelotellaan nemesiksellä, joka tulee kostamaan, jos perhe ajaa autolla. Mikä tätä pakanallista uususkontoa, horoskooppeja ja antiikin kreikkalaiseen jumalmytologiaan perustuvaa kristinuskoa erottaa? Lähinnä se, että ensimmäisen arvostelu leimataan vastuuttomaksi, koska sen hallitsee vain pieni piiri asiaan vihkiytyneitä, korkeasti koulutettuja ihmisiä.
'Tiededokumentti: Apinoiden saari' löytyy Areenalta.
VastaaPoistaSe kuvatessaan makakien yhteiskunnallista toimintaa tekee sen myös ihmisen kohdalta. En näe näiden lajien perustoiminnoissa esim. kriisien hoidossa periaattellista eroa. Jokainen joka on avoimin mielin perehtynyt ihmiskunnan historiaan joutuu ottamaan tämän tosiseikan huomioon. Ihminen on väkivaltainen, toistuvasti sotia hyväkseen käyttävä petoeläin.
Pelottavaa? Kyllä, on se. Siellä missä asun kuulen häytysajoneuvojen äänen päivittäin.
hh